Június 11-13. között Rigában tartották a környezeti döntéshoztalban való társadalmi részvétel nemzetközi szabályait lefektetõ Aarhusi Egyezmény részes feleinek 4. konferenciája. A Civil Jelentés szerint az egyezmény hároméves beszámolási idõszakában Magyarország sajnos jelentõs végrehajtási deficitet mutat fel.
Erre minden tagállamban az egyezmény végrehajtásáért felelõs intézménynek - ez hazánkban a Környezetvédelmi és VÃzügyi Minisztérium - nemzeti beszámolót kellett készÃtenie a 2005-2007-es idõszakól. Ebben a környezeti információkhoz való hozzáférés, a környezeti ügyekben és döntéshozatali eljárásokban való részvétel, a jogorvoslathoz való jog biztosÃtását szükséges elemezni. Az egyezmény ugyanakkor lehetõséget ad arra is, hogy civil szervezetek, ha szükségesnek látják, külön "párhuzamos" jelentést készÃtsenek, amely szintén a
konferencia háttérdokumentumai közé kerül.
A magyar környezetvédõ mozgalom képviselõi is részt vettek a Nemzeti Jelentés egyeztetésében, azonban véleményük szerint a 2008. évi konferenciára összeállÃtott, és 2007. december 28-án véglegesÃtett dokumentum nem tekinthetõ a témában érintettek véleményét teljes mértékben szintetizáló, kimerÃtõ elemzésnek. Ezért a Környezet,- és Természetvédõ Szervezetek Egyeztetõ Fóruma még tavaly õsszel döntést hozott egy önálló elemzés elkészÃtésérõl is. Az angol és magyar nyelven nyomtatásban megjelentetett Civil Jelentés letölthetõ innen >>>.
A külön vélemény kialakÃtása során megállapÃtásra került, hogy a kormányzat által összeállÃtott Nemzeti Jelentésben sok hasznos információ található, és annak végleges szövegében egyes civil észrevételek is helyet kaptak. A Civil Jelentés az általános megállapÃtásokon túl, az értékelést alátámasztó konkrét példákat és eseteket is bemutat, Ãgy téve plasztikussá az elemzést. Emellett a zöld szervezetek körében lehetõ legtágabban nyilvánosságra hozott anyaghoz beérkezett észrevételeket is tartalmazza, Ãgy valódi közösségi erõfeszÃtés eredményének tekinthetõ.
A Civil Jelentés szerint az Aarhusi Egyezmény hároméves beszámolási idõszakában Magyarország sajnos jelentõs végrehajtási deficitet mutat fel. Tapasztalatuk szerint az Egyezmény három pillérébõl egyelõre a közérdekû környezeti információhoz való hozzáférés az egyedüli terület, amelynek jogi háttere valóban garantálhatná a hatékony jogérvényesÃtést. Garantálná - ha jól mûködne a negyedik pillér: a részvételre képesÃtés.
Mivel azonban ebben súlyos hiányosságok tapasztalhatók, az adathozzáférésnél is csak részsikerekrõl beszélhetünk. Hiányos továbbá a környezetvédelmi döntéshozatalban való közösségi részvétel kellõ szervezeti, eljárási garanciális szabályokkal történõ körülbástyázása. A kormányzat nem teljestette a részvételre képesÃtéssel kapcsolatos elvárásokat, a hatóság szemléletében alig történt elmozdulás a szolgáltató közigazgatás irányába. Összességében a döntéshozatalban való részvétel feltételei folyamatosan nehezednek, a jogorvoslati lehetõségek stagnálnak.
Az Aarhusi Egyezmény kiemelkedõ jelentõségét a nyitott társadalomért küzdõ civil szervezetek hamar felismerték, és meghatározó szerepet vállaltak annak elõkészÃtésében. Elismerve azt, hogy a beszámolási idõszakban - elsõsorban az önképzés és az ismeretterjesztés területén
- a civilek sem dolgoztak kellõ hatékonysággal, összességében nem rajtuk múlt, hogy az Egyezmény végrehajtásával kapcsolatos kötelezettségek és elvárások terén Magyarország gyengén teljesÃtett.
A Civil Jelentés összeállÃtásában közremûködõk remélik, hogy, munkájukkal hozzájárultak ahhoz, hogy a következõ jelentéstételi idõszakban komoly lépéseket tegyen a magyar kormányzat és felelõs minisztériuma az Egyezmény hazai végrehajtása érdekében.
F. Nagy Zsuzsanna - Környezeti Tanácsadó Irodák Hálózata, Móra Veronika - Ökotárs AlapÃtvány Aarhusi Munkabizottság civil delegáltjai.
Ezt a cÃmet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.