Évek óta tart a Várfok utcai lakók kálváriája. A BKV buszok a tiltás ellenére az utcában parkolnak, járatják a motort, néha kocsimosóvá és szerelőüzemmé válik a közterület. Hiába ígért szigorú fellépést Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes és Benda György, a közlekedési ügyosztály alosztályvezetője, a BKV fittyet hány a tulajdonos és a lakók kérésére. A Levegő Munkacsoport szigorú fellépést követel.
Egy közösségi közlekedést üzemeltető környezettudatos vállalatnak példamutatóan kellene működnie, ez alap követelmény a XXI. század elején. A BKV néha ennek ellenkezőjét teszi, megmutatja, milyen az út a sötét középkorba. A Várfok utcai lakók kálváriája évek óta húzódik. A BKV ígérget, a valóság cáfol. Az utca mindkét oldalát kisajátítják a BKV buszai, tönkretették és szennyezik az úttestet és a járdát is, ahol szabálytalanul állomásoznak a forgalomból kiálló buszok. Az évszaktól függetlenül parkolás közben is járatják a motort, mossák és javítják a járműveket a közterületen. A járdán és a járda mellett folyik az olajos, szennyes víz a Moszkva térre. A buszok parkolására kijelölt hely pedig üresen áll, valószínűleg azért, mert a sofőrök lusták 50 méterrel többet gyalogolni. Sajnos a motorjáratás az éjszakai órákban is jellemző, így az utcában lakók nyugodt pihenését lehetetlenné teszi. Budapest Stratégiai Zajtérképe szerint a területen éjjel is 60 dB feletti a zajterhelés, törvényi és erkölcsi kötelessége is az érintett önkormányzatoknak, közszolgáltatóknak a terhelés csökkentése, ezt a buszok éjszakai motorjáratásával tetézni bűn. A BKV sofőrei sem a saját paraméterkönyvükben előírtakat, sem a Főpolgármesteri Hivatal előírásait nem tartják be. A Közlekedési Alosztály vezetője, Benda György levelében leírta, hogy „2006. januárjától a végállomási technológiai rendet pedig úgy módosították, hogy a forgalomból kiálló kocsik a Várfok utca bal oldalán nem várakozhatnak, hanem le kell menniük a Szilágyi Erzsébet fasor torkolatánál lévő nagyobb tárolótérre”. Hagyó Miklós pedig felkérte az ügyosztályt, „Ellenőrizzék, hogy a BKV Zrt. milyen intézkedéseket hozott a végállomási indokolatlan motorjáratás megszüntetése érdekében”. A lakosok a BKV illetékeseivel folytatott tárgyalások során több megoldási lehetőséget is javasoltak, amik közül néhányat be is építettek a paraméterkönyvbe, de a Várfok utcai problémák rendezését cinikusan elutasították. A Levegő Munkacsoport Környezeti Tanácsadó Irodája többször elküldte a BKV ügyfélszolgálata számára a tilosban várakozó, motort járató buszok rendszámait és a motorjáratás időpontjait. Az ügyfélszolgálat válaszában közölte, hogy „Bejelentése alapján az érintett vonal csoportvezetőjét a munkáltatói jogkört gyakorló vezető írásban utasította, hogy ellenőrzései során fokozott figyelmet fordítson a Várfok utcai végállomáson a felesleges motorjáratások megszüntetésére. Ezen túlmenően a vonali ellenőrzést végző minőségellenőrökkel gyakran, szúrópróbaszerűen ellenőriztetni fogja a végállomást, a szabálytalankodó járművezetőket prémiummegvonásban fogja részesíteni.” Úgy tűnik a prémiummegvonás nem segít, hiszen az áldatlan állapotok ma is minden nap keserítik az ott lakó több mint 300 ember életét. A Környezeti Tanácsadó Irodák Hálózatának (KÖTHÁLÓ) tagjaként a Levegő Munkacsoport egész évben ingyenes környezeti tanácsadással várja az érdeklődőket. A lakossági tanácsadás hatékonyságát a KÖTHÁLÓ egyik sikeres pályázata, az EGT/Norvég Civil Alap finanszírozási mechanizmus révén növeli. A civil alapot az Ökotárs Alapítvány és partnerei koordinálják. Lenkei Péter Környezeti Tanácsadó Iroda vezető Levegő Munkacsoport www.levego.hu Kapcsolódó: Levelezés az ügyben Részlet Budapest Stratégiai Zajtérképéből Autóbusz viszonylatok a Moszkva téren Fotók a helyszínről:
|