Kezdőoldal Hírek Friss hírek Menjünk szembe a reklámokkal és legyünk zöldek!
angol nmet orosz romn spanyol

Ajánljuk

Menjünk szembe a reklámokkal és legyünk zöldek!
2009. november 28. szombat, 07:42
A polgár egyszerűen csak fogyasztó, legalábbis a szolgáltatók, gyártók azt látnak benne. De vajon érzi-e, tudja-e az átlagos, reklámmal és akciókkal bombázott vásárló, hogy mi az ámítás és mit higgyen el? Mennyire vagyunk tudatosak s valójában mennyire múlik rajtunk, hogy megvilágosodjunk?

A Környezeti Tanácsadó Irodák Hálózatának uniós forrásokkal támogatott városi és vidéki rendezvényein a tanácsadók olyan polgárokkal is beszélgethettek, akik még nem ismerték a szövetséget és az ingyenes környezeti tanácsadást, s így valószínűleg nem is keresték volna az irodákat.

A vidéki helyszíneken eszmecsere folyt az energiazabáló háztartási gépekről és a zöldebb alternatíváikról, illetve az utólagos hőszigetelésről, nap- és légkollektorról, amellyel a fűtésre fordított energia részben megspórolható – számolt be tapasztalatiról F. Nagy Zsuzsanna, a KÖTHÁLÓ elnöke.

Többen érvelnek úgy, hogy környezettudatosnak lenni drága. Amíg a televízió, útszéli plakátok a luxusfogyasztásra ösztökélnek, s legfeljebb az energiatakarékos izzó vagy a Suzuki-hoz mérten méregdrága, mondhatni elérhetetlen hibridüzemű felső kategóriás gépkocsi a bemutatott jó példa, addig ne várjunk gyors változást. Legalábbis a felülről jövő, kormány és ipar diktálta propaganda útján. Világszerte az a tapasztalat, hogy a média tévesen, vagy inkább az olaj-, vegyipari lobbi érdekeit kiszolgálva, mintegy irányítottan végzi a szemléletformálást. Éppen azt a tudatosságra nevelést, ami amúgy alapvetően a klímaváltozás korában már minden kormánytól elvárt, nemzetek felett álló érdek, a túlélés feltétele. Mert ha nem vásárolunk az elromlott porszívó helyett újat, akkor kevesebb profitot vág zsebre a gyártó és a forgalmazó. Ezért mára egyre több a rövid életciklusú vagy könnyebben meghibásodó konstrukció. S itt lép képbe az a rossz üzenet, hogy “vegyél újat”. A

javíttatás helyett ezzel több szemetet termelünk és növeljük a nyersanyagkitermelés, gyártás környezetszennyezését – magyarázta Bohus Anita, a szervezet kommunikációs munkatársa. Ha a reklámok azt sugallják, hogy a zöld technológia elérhetetlen árú, vagy ahhoz, hogy valaki környezettudatos legyen, csak drága és sok áldozatot követelő beruházás, gyökeres életmódváltás szükséges, akkor eleve lebeszélik a polgárt arról, hogy egy kis lépéssel is, de jó irányba térjen. Nem kell ahhoz vásárolni sem, hogy zöldebbek legyünk. Egyszerűen vessünk véget a pazarlásnak és ne gazdagítsuk a szolgáltatót, gyártót. Ha energiatakarékosabb berendezéseket szerzünk be és törekszünk a kisebb fogyasztásra, ha az agyonillatosított és szuperszeptikus vegyszerek helyett visszatérünk az ecethez, szódabikarbónához, mosószódához, vagy ha kevesebbet használjuk az autót, agyoncsomagolt termékeket nem vásárolunk, máris tettünk a környezetért. Nem kell hozzá nagy befektetés.

A KÖTHÁLÓ az egész évben ingyenes tanácsadással segít a zöld praktikák megismerésében. Az irodai tanácsadás hatékonyságát a Környezeti Tanácsadó Irodák Hálózata (KÖTHÁLÓ) “lakossági tanácsadás fejlesztése a fenntartható életmódot és az ehhez kapcsolódó viselkedésmintákat ösztönző kampányok hatékonyságának növelése érdekében" című, az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával megvalósuló projektje segíti.

 

 

 


© 2024 Környezeti Tanácsadó Irodák Hálózata
Joomla! is Free Software released under the GNU General Public License.