Szerte a világon és Magyarországon is már több mint egy évtizede hirdetnek egy napos fogyasztói böjtöt november utolsó péntekén környezetvédő és fogyasztáskritikus szervezetek. A „Ne vásárolj semmit!” Napot Magyarországon azért tartják pénteken, mert a magyarok pénteken vásárolnak a legtöbbet. November utolsó péntekén pedig, a Tudatos Vásárlók a karácsonyi nagybevásárlás előtt arra emlékeztetnek, hogy a fogyasztás nem egyenlő a boldogsággal. „Ez a nap jó alkalom arra, hogy értékeljük a fogyasztói szokásaink hatásait a környezetre és más emberek életére. Információkat gyűjthetünk, elgondolkodhatunk, meglátásainkat megbeszélhetjük másokkal” – hívja fel a figyelmet a Tudatos Vásárlók Egyesülete.
Ebben az évben a TVE Magyarország legnépszerűbb gyümölcslevével, a naracslével kapcsolatos problémákra hívja fel a figyelmet, és A Ne vásárolj semmit! napon mozizni hívja az embereket. A narancslé az európai családok kedvelt itala, a jelenlegi egyenlőtlen és igazságtalan kereskedelmi és termelési körülmények miatt mégis fennáll a veszély, hogy rövid időn belül eltűnhet a boltok polcairól.
A film hátteréül a Tudatos Vásárlók Egyesületének partnerei, a brazil Instituto Observatório Social (IOS) és a német Christliche Initiative Romero (CIR) megbízásából végzett kutatás szolgált. A tanulmány megállapította, hogy a termelők tartósan nyomott áron kénytelenek eladni a narancsot, mivel kiszolgáltatott helyzetben vannak a nagy felvásárlókkal szemben. Hosszabb távon ez a termelők ellehetetlenülését és a termelés visszaesését eredményezi. A narancslé ellátási lánca rendkívül koncentrálódott, ezért fogyasztóként nehéz befolyásolni azt. Európai civil szervezetek, köztük a Tudatos Vásárlók Egyesülete, ezért azt sürgetik, hogy ha már jelentős vevői erő koncentrálódik a szupermarketláncok kezében, ezt ne csak az árak leszorítására használják, hanem az átlátható és tisztességes körülmények megteremtésére a beszállítói láncaikban. Ne engedjenek méltánytalan körülmények között előállított termékeket a polcaikra. Az Európai Unió hozhat olyan szabályokat, amely alapján bárki kérhet európai jogorvoslatot, akinek a terméke az európai piacokra jut.
„A felelősen gondolkodó fogyasztóknak abban lehet szerepük, hogy mind a vállalatok, mind a döntéshozók felé jelzik: szeretnék olyan feltételrendszer kialakítását, amely mindenki számára méltányos helyzetet biztosít.”
2013 decemberétől a Tudatos Vásárlók Egyesülete honlapján, a www.tudatosvasarlo.hu-n lehetőség nyílik a fogyasztói visszajelzésekre a döntéshozók felé. Az Egyesület reményei szerint a közvetlen fogyasztói-állampolgári visszajelzésekkel elérhetőek olyan változások, amelyeken a magyar, az európai és a tengerentúli beszállítók javát, és ezáltal a fogyasztók hosszú távú érdekeit szolgálják.
A Tudatos Vásárlók Egyesülete a Ne vásárolj semmit! Nap-on vetíti a közönség számára a Brazíliában forgatott filmet, melyre várják az érdeklődőket!
A Tudatos Vásárlók Egyesülete és a Water Film bemutatja:
A narancslé útja – facsarva, Brazíliából (2013)
Szerkesztő riporter: Bombera Krisztina Rendezte és fényképezte: Vizi Attila
Helyszín: Kino Mozi, Budapest, Szent István körút 16. Időpont: 2013. november 29. péntek, 18 óra
A filmbemutató ingyenes, regisztrálni az alábbi linken lehet: http://tudatosvasarlo.hu/hu/civicrm/event/info?reset=1&id=12
További információk:
Gulyás Emese, +36 30/2019 318, E-mail:
Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.
, Fax: +36 1 225-81-36
Sajtókapcsolat:
Lőrincz Zsuzsanna, +36 20/4545 411, Email:
Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.
.
A film háttere:
Az elmúlt évtizedekben a szupermarketek élelmiszerpiaci részesedése egyre nőtt, és mára kulcsszerepet játszanak a fogyasztói igények alakításában. Vezető piaci helyzetüknek köszönhetően jelentősen befolyásolják azt is, hogy beszállítóik hogyan és milyen élelmiszereket termesztenek, hogyan dolgozzák fel vagy hogyan csomagolják azokat. Végső soron emberek százmillióinak életére és környezetére is komoly hatással vannak. A TVE 2009 óta kutatja: hogyan. Az egyesület önálló kutatásokat végzett a szupermarketek fenntarthatósági hatásairól, és egyes termékek útját vizsgálva mutatja be a szupermarketek kezében koncentrálódó vevői erő hatásait. Nem túlzás tehát azt állítani, hogy előkelő piaci helyzetüknél fogva a helyzet megoldása is javarészt az ő kezükben van.
A Tudatos Vásárlók Egyesületéről
www.tudatosvasarlo.hu/tve
A Tudatos Vásárlók Egyesülete non-profit, közhasznú szervezet. A TVE az etikus, környezetileg és társadalmilag tudatos vásárlás népszerűsítésért dolgozik Magyarországon. Célja, hogy hozzájáruljon a fogyasztói értékek és a vállalati működési gyakorlatok pozitív, a társadalmi és természeti környezet fejlődését támogató változásaihoz.
Néhány főbb tevékenység: A Tudatos Vásárlók Egyesülete 2004 óta működteti a Tudatos Vásárló (www.tudatosvasarlo.hu)portált, az ország első és mindmáig egyetlen, felelős és környezettudatos vásárlással foglalkozó napi frissítésű híroldalát. Honlapján működteti a részletes magyarázatokkal kiegészített, kereshető E-szám, azazélelmiszer adalékanyag adatbázist (www.tudatosvasarlo.hu/eszam). 2010-ben indította el az ÖkoKöröket (http://tudatosvasarlo.hu/okokorok), amelyek célja a háztartások zöldítése, fenntarthatóbbá tétele környezeti terheik csökkentésével, tudatosságuk fejlesztésével, gyakorlati segítségnyújtással. 2009-ben jelent meg Magyarország Zöld Térképe (www.zoldterkep.hu), amely a fenntartható életmódot lehetővé tevő boltokat, szolgáltatásokat (javítóműhelyek, bioboltok, kölcsönzők stb.) gyűjti össze az ország egész területén. 2010-ben indította el az Ökofitnesz (www.okofitnesz.hu) online közösségi platformot, amely interaktív és játékos módon segít a környezettudatos életvitel kialakításában.
|